2020. 9. 5. sat. - 2020. 11. 22. sun. 태초의 빛이미지가 인간의 인식과 사고에 끼치는 영향은 사진의 발명과 함께 빠르게 진화해왔습니다. 제한된 장소와 시간을 사는 인간이 다른 이의 삶을 간접적으로나마 경험할 수 있게 된 것 또한 전 세계를 다니며 볼 수 없던 것들을 담아 보여주는 사진가들이 있었기 때문입니다. 사진기는 객관적이고 사실적인 기록이 가능함과 동시에 그것을 다루는 사람의 주관과 마음, 통제할 수 없는 순간의 빛을 담아내는 신비한 도구입니다. 지금 우리는 어느 때보다 강력한 이미지의 영향력 안에서 살고 있지만, 사진의 마법이나 예술적인 깊이를 믿는 일은 점점 더 어려워지고 있습니다. 사진예술에 대한 의심 어린 질문들이 늘어갈수록, 우리는 빛이 그리는 시간의 드로잉에 매혹되었던 처음 그때로 돌아가 사진매체의 근원에 대해 다시 생각해 볼 필요가 있을 것입니다.린다 코너는 50여 년간 8×10인치 대형카메라를 들고, 인디아, 멕시코, 태국, 아일랜드, 페루, 네팔, 이집트 등 인류의 원형적 삶과 과거의 유적이 남아있는 장소들을 순례하며 작업 해왔습니다. 익숙한 곳을 떠나 이국의 영적인 장소를 탐험하고, 현재의 시간을 거슬러 과거의 삶과 연결된 지점을 찾아갑니다. 작가는 마치 우주의 암호를 해독하는 주술사처럼, 보이는 세계의 표지들을 연결합니다. 이 땅에 발을 딛고 보이지 않는 저 너머 세계의 문 앞에서 수집된 이미지들은, 하늘과 땅, 성스러움과 속됨, 시공간을 초월한 인간과 우주, 신과 미지의 영역에 대한 무수한 질문들로 이어져 있습니다. 마치 별자리처럼, 이를 연결하여 이름 짓고 상상할 수 있는 자에게 우주는 스스로를 드러내고 있음을 보여줍니다.닻미술관 개관 10주년을 맞이하여 기획된 린다 코너의 사진전은, 즉흥적인 이미지를 끝없이 소비하며 피로해진 우리에게 인류가 기억해온 근원의 빛에 대한 이야기를 들려줄 것입니다. 이 전시는 태초의 빛이 닿은 원형적인 풍경에 대한 첫 번째 이야기입니다. 작가의 방대한 작업량과 그 세계의 넓이를 한번에 모두 담아낼 수 없었기에, 못다 한 이야기는 두 번째 기획으로 이어짐을 밝히고자 합니다.기획_주상연 Light in the BeginningThe influence of images on the human perception and thought has rapidly evolved since the invention of photography. We are able to experience the lives of others living in unreachable places and times, thanks to photographers who have traveled around the world capturing such scenes. The camera is a magical tool with the ability to not only make objective and realistic documentations, but also capture the subjective mind of the photographer, and the uncontrollable moment of light. Under the ever-powerful influence of images today, it is becoming more and more difficult to believe in the magic or the artistic depth of a photograph. As more questions of skepticism rise on photography as an art form, we need to re-think the origin of the photographic medium, by going back to the beginning, when we were first captivated by the drawing of time made with light.During the past 50 years, Linda Connor has made numerous pilgrimages to countries harboring traces of primordial human life and relics of the past, such as India, Mexico, Thailand, Ireland, Peru, Nepal and Egypt, working with her 8x10 large-format camera. She has left places familiar to her and gone exploring in the spiritual places of remote lands, moving back in time in search of connecting points between the present and lives of the past. Like a conjuror decrypting the codes of the universe, she connects signs of the visible world. These images, collected at the doorway to the world beyond, which we cannot see while standing on this land, lead to countless questions about heaven and earth, the sacred and profane, humans and the universe transcending time and space, God, and other realms of the unknown. She demonstrates that, like the constellations, the universe will reveal itself to those who can connect, name and imagine.Marking the 10th anniversary of Datz Museum of Art, the exhibition of Linda Connor's photography will tell us, those weary of our endless consumption of instantaneous images, a story about the original light remembered by humankind. This will be the first story, about primordial landscapes touched by the light of the beginning. As it is impossible for a single exhibition to show the massive quantity of the artist's works and the broadness of her world, there is a second exhibition scheduled at Datz Museum of Art to tell the stories yet untold. Sangyon Joo, Director About Artist린다 코너(Linda Connor, 1944~)는 미국 서부의 대표적인 사진작가 중 한 명으로, 50년 가까이 사진에 몰두하며 1960년대부터 현재까지 전 세계 주요 미술관에서 전시를 개최해오고 있다. 또한, 150년 역사의 샌프란시스코 예술학교(San Francisco Art Institute, SFAI)에서 오랜 기간 사진을 가르치며 교육자로서도 많은 이에게 영향을 끼쳤으며, 2002년에는 비영리 사진협회 ‘포토얼라이언스(Photo Aliance)’를 설립하여 강연, 워크숍, 포트폴리오 리뷰 등 다양한 프로그램을 진행하며 현대 사진의 국제적 교류를 확장하는 데 많은 기여를 하였다. 작가는 인류 원형을 탐구하는 데 깊은 관심을 가지며 자연, 종교, 문명, 우주 등을 주제로 작업한다.전 세계적으로 70회가 넘는 개인전을 열었고, 구겐하임 기금을 포함한 세 번의 국립예술기금을 받았으며 샌프란시스코 현대미술관, 시카고 아트 인스티튜트 등 40여 곳이 넘는 전 세계 미술관에 작품이 소장되어 있다. 주요 작품집으로는 「Solos: Photographs by Linda Connor」 (Apeiron Workshops, Inc, 1979), 「Odyssey: The Photographs of Linda Connor」 (Chronicle Books, 2008) 등이 있으며, 닻프레스에서 「The Olson House」 (Datz Press, 2012), 「PERU」 (Datz Press, 2019)가 출간되었다. 2020년 닻미술관 전시 ‘REFLECTION’과 연계하여 작품집 「Constellations」가 출판 예정이다. A leading photographer from the West Coast of the United States, Linda Connor(1944~) has been taking photographs for nearly 50 years since the 1960s to the present. Her work has been shown and praised internationally in exhibitions in major galleries and museums around the world. She has also influenced many as an educator of photography at SFAI (San Francisco Art Institute), an art institute with a rich history of 150 years. In 2002, she founded Photo Alliance, a non-profit photography association where she hosted various programs including lectures, workshops, and portfolio reviews to expand our understanding and the exchange of contemporary photography on a domestic and global scale. As an artist she is interested in human archetypes and works on themes of nature, religion, civilization, and the universe.Linda Connor has held more than 70 solo exhibitions worldwide, and has received three prestigious art grants including the Guggenheim Fund. Her works have been collected by more than 40 institutions throughout the world, including San Francisco MoMA and the Art Institute of Chicago. As her main monographs, she has published Solos: Photographs by Linda Connor (Apeiron Workshops, Inc, 1979), Odyssey: The Photographs of Linda Connor (Chronicle Books, 2008), and The Olson House (Datz Press, 2012), PERU (Datz Press, 2019). In 2020, she is publishing Constellations with Datz Press in conjunction with the exhibition, REFLECTION which will be held at the Datz Museum of Art. 전시연계 프로그램Lecture 여성 예술가와 풍경 - 2020. 10. 10. 토Artist Talk 린다코너 아티스트 토크 - 2020. 11. 14. 토 개관일 | 수-일요일, 오전 11시 - 오후 6시 휴관일 | 월·화요일, 설·추석연휴, 선거일 입장료 | 성인 3,000원 그외 2,000원, 매달 마지막 주 수요일 ‘문화가 있는 날’ 무료 닻미술관 | 경기도 광주시 초월읍 진새골길 184 museum@datzpress.com | 031-798-2581 대중교통 이용시 초월읍사무소 정류장에서 내리신 후 전화주시면 오시는 길을 알려드립니다. 후원 : 한국문화예술위원회 시각예술 창작산실